Dlaczego warto wziąć udział w szkoleniu?
Celem warsztatu jest wykształcenie umiejętności efektywnego wykorzystywania czasu, przez rozwój takich kompetencji jak efektywne planowanie, wyznaczania priorytetów, asertywność. Nabyta wiedza i umiejętności przekładają się bezpośrednio na skuteczność w pracy i życiu prywatnym.
Korzyści z udziału w szkoleniu Zarządzanie sobą w czasie:
Zwiększenie motywacji do pracy
Zwiększenie swojej skuteczności
Redukcja poziomu stresu
Lepsza organizacja pracy
Program szkolenia
1. Planowanie i organizacja w praktyce
- Zasady planowania i praktyczne korzyści wynikające z lepszej organizacji czasu pracy.
- Planowanie (m.in. schemat I-BEAM, prawo Parkinsona, ALPEN).
- Reguły zarządzania strumieniem zadań – metoda GTD.
- Najczęstsze błędy popełniane przy organizacji i planowaniu.
- Wskazówki praktyczne – jak najskuteczniej walczyć z pożeraczami czasu.
- Indywidualna krzywa wydajności dobowej REFA i krzywa koncentracji uwagi – kiedy i jak długo pracuję najefektywniej?
- Małe zmiany – duże różnice, czyli mini techniki wspomagające zarządzanie czasem.
2. Wyznaczenie priorytetów – określenie zadań pilnych, ważnych i mniej istotnych
- Matryca Eisenhowera.
- Metoda ABCDE.
- Zasada Pareto – 80/20
- Dlaczego warto planować na piśmie?
- Określanie priorytetów według celów oraz pułapki przy ustalaniu priorytetów.
3. Bariery i przeszkody w optymalnym zarządzaniu czasem w pracy i życiu prywatnym.
- Złodzieje czasu i efekt piły – jak sobie z nimi poradzić, żeby zyskać dwie godziny dziennie?
- Nawyki i przekonania bezsprzecznie utrudniające efektywne wykorzystywanie czasu.
- Prokrastynacja, czyli nawyk odwlekania – jak wypracować skuteczne zasady działania?
- Brak motywacji? Poznaj najskuteczniejsze techniki automotywacyjne.
- Optymalne wykorzystanie narzędzi dzięki którym zarządzanie czasem będzie jeszcze łatwiejsze.
- Postawa proaktywna w przeciwieństwie do postawy reaktywnej – indywidualna diagnoza.
- Perfekcjonizm, pracoholizm i zachowania typu A.
- Obszary, o które warto zadbać, żeby sprawniej organizować i realizować zadania.
4. Cele jako fundamenty efektywności.
- Czym jest dobrze postawiony cel i jak wpływa na efektywność?
- Tworzenie własnych celów i wizji przyszłości. Technika pracy z wizją końca.
- Wyznaczanie celów krótko i długoterminowych w praktyce.
- Kontrola realizacji celów – tworzenie kamieni milowych w procesie ustalania celów.
5. Asertywność a zarządzanie sobą w czasie.
- Gdy inni chcą od nas za dużo – umiejętność obrony granic przez mówienie „nie”.
- Asertywne techniki odraczania, odmawiania, alternatywy.
- Asertywność w delegowaniu, egzekwowaniu, dzieleniu się pracą, przyjmowaniu zadań.
- Identyfikacja blokad asertywności, czyli co przeszkadza w asertywnym zachowaniu?
- Rozwijanie postawy asertywnej, jako element wspierający umiejętność zarządzania sobą w czasie.
- Długotrwałe korzyści z asertywnego zachowania w odniesieniu do zarządzania czasem.
6. Organizacja i realizacja zadań a stres.
- Obszary i czynniki stresogenne, jak sobie z nimi radzić?
- Work-life balance w praktyce.
- Gdy równowaga jest zaburzona – jak szukać balansu pomiędzy pracą, życiem prywatnym, przyjemnością, wyzwaniem i poczuciem sensu?
- Redukcja stresu a realizacja zadań w praktyce, czyli odzyskiwanie poczucia kontroli nad czasem.