Wykładowca:
Monika Wacikowska – Prawnik, Specjalizująca się w Prawie Pracy, Czasie Pracy oraz Wynagrodzeniach od strony prawnej. Były pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy – ogólnopolski koordynator kontroli dotyczących czasu pracy prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy. Członek grona prawników dokonujących wspólnych interpretacji PIP, Ministerstwa Transportu i ITD w zakresie przepisów o czasie pracy kierowców, konsultant zmian w zakresie przepisów o czasie pracy w zakładach opieki zdrowotnej. Szkoleniowiec z dużym doświadczeniem. Autorka książki,,Płace w orzecznictwie Sądu Najwyższego” oraz licznych publikacji z zakresu prawa pracy m.in. dla Wydawnictwa INFOR, C.H. Beck, Wiedza i Praktyka, Rzeczpospolita. Konsultant Portalu zajmującego się w doradztwem w zakresie prawa pracy.
Program opracowała Monika Wacikowska. Zakaz wszelkiego kopiowania, powielania programu bez zgody autora.
PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ I
1. Czas pracy – pojęcie, problemy i wykroczenia oraz ich praktyczne rozwiązania
• Czym jest czas pracy oraz jakie okresy wykonywania i niewykonywania pracy do niego wliczamy?
• Jaki wpływ na czas pracy ma zasada płynąca z art. 80 Kodeksu pracy i z jakimi konsekwencjami się wiąże?
• Dlaczego w definiowaniu czasu pracy kluczowy jest rozkład i harmonogram czasu pracy oraz polecenie pracodawcy?
• Czy wykonywana praca poza harmonogramem i rozkładem czasu pracy jest czasem pracy i należy się za nią wynagrodzenie?
• Czy pracownik może sam decydować o tym, kiedy ma czas pracy?
• Czym jest pisemne, ustne i dorozumiane polecenie pracy oraz jaki ma wpływ na czas pracy i prawo pracownika do wynagrodzenia?
• Jaki moment stanowi rozpoczęcie i zakończenie pracy w przypadku podpisywania listy obecności oraz w przypadku odbicia karty magnetycznej na czytniku RCP?
• Co stanowi moment rozpoczęcia pracy w przypadku pracowników zatrudnionych w ruchomej organizacji czasu pracy?
• Czy czas czynności przygotowujących pracownika do pracy stanowi czas pracy?
• Czy czas przebierania się w ubranie służbowe lub robocze stanowi czas pracy?
• Jak rozwiązać problem konieczności przejmowania i przekazywania zmian zgodnie z przepisami – jakie zapisy wewnątrzzakładowe mogą sprawić, że przejmowanie i przekazywanie zmiany nie będzie naruszać norm czasu pracy?
2. Szkolenia – nowe zasady kierowania i rozliczania
• Jaki wpływ na czas pracy ma czas szkolenia podnoszącego kwalifikacje zawodowe po zmianie przepisów?
• Dlaczego w wielu przypadkach – od 2023 r. – szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe stanowi pracę w nadgodzinach?
• Czy pracownik może odmówić udziału w szkoleniu przypadającym poza godzinami pracy lub w dniu wolnym od pracy?
• Co zrobić i o czym koniecznie pamiętać, aby nie każde szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe wliczać do czasu pracy?
• Jakie dokumenty – w kontekście szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe należy tworzyć i przechowywać po zmianie przepisów?
• Jak zmieniły się zasady kierowania pracowników na kursy i studia wyższe oraz jak zmieniły się zasady rozliczania ich czasu?
• Jak należy ewidencjonować szkolenia w ewidencji czasu pracy i na liście obecności?
• Czas szkolenia bhp – jak je prawidłowo rozliczać i o jakich ograniczeniach pamiętać organizując takie szkolenie?
• Jaka jest różnica pomiędzy szkoleniem bhp wstępnym i okresowym – w kontekście czasu pracy?
• Czas szkolenia wewnętrznego – kiedy jest, a kiedy nie jest lub nie musi być czasem pracy?
• Czy szkolenia niezbędne do wykonywania pracy na danym stanowisku muszą być zawsze przez pracodawcę opłacane i wliczane do czasu pracy?
• Kiedy za czas szkolenia przypadającego poza godzinami pracy przysługuje pracownikowi dodatkowa rekompensata, a kiedy ona się nie należy?
3. Profilaktyczne badania lekarskie a czas pracy
• Jaki wpływ na czas pracy ma badanie lekarskie wstępne, kontrolne i okresowe.
• Czy pracownik może odmówić wykonania badania lekarskiego poza jego godzinami pracy?
• Kiedy pracownikowi na badanie lekarskie przysługuje czas wolny, a kiedy dzień wolny?
• Czy za badanie lekarskie przypadające poza normalnymi godzinami pracy przysługuje pracownikowi dodatkowa rekompensata?
4. Podróże służbowe a czas pracy
• Kiedy podróż służbowa jest czasem pracy, a kiedy nie?
• Za jaką podróż służbową pracownikowi należy się rekompensata, a za jaką pracownik nic nie otrzyma?
• Czy pracownik może odmówić udziału w podróży służbowej, która przypada poza jego godzinami pracy lub w dniu wolnym od pracy?
• Po jakim czasie od zakończenia podróży służbowej pracownik może na nowo rozpocząć pracę?
• Jak rozliczyć podróż służbową odbywaną samochodem przez jednego pracownika?
• Jak rozliczyć podróż służbową odbywaną samochodem przez kilku pracowników?
5. Wyjścia prywatne a czas pracy
• Czym jest wyjście prywatne i jaki ma wpływ na czas pracy i wynagrodzenie pracownika?
• Czy pracodawca musi udzielać wyjść prywatnych?
• Jakie są możliwości odpracowania wyjścia prywatnego i jakie ma to konsekwencje stosunku do czasu pracy i prawa pracownika do wynagrodzenia?
• Czy pracodawca musi wyrazić zgodę na odpracowanie wyjścia prywatnego albo może zobowiązać pracownika do takiego odpracowania?
• Kiedy odpracowanie wyjścia prywatnego jest niedopuszczalne?
• Czy można odpracować wyjście prywatne zanim ono nastąpi?
• W jakich przypadkach odpracowanie wyjścia prywatnego spowoduje powstanie nadgodzin jak tego uniknąć?
• Jaką dokumentację pracodawca ma obowiązek tworzyć dla wyjść prywatnych?
6. Czas pracy w pracy zdalnej – mity, które warto obalić
• Co w pracy zdalnej jest czasem pracy a co nie jest?
• Jaki system czasu pracy obowiązuje pracownika pracującego zdalnie i od czego on zależy?
• Czy dla pracowników pracujących zdalnie może być wprowadzony odrębny system czasu pracy – różne rozwiązania w zależności od rodzaju pracy zdalnej?
• Jaki moment stanowi rozpoczęcie i zakończenie pracy zdalnej?
• Jak oznaczać pracę zdalną w liście obecności oraz w ewidencji czasu pracy?
• Dlaczego w pracy zdalnej pracodawca nie musi tracić kontroli nad czasem pracy pracownika – jakie zapisy i informacje pisemne warto dla pracownika wprowadzić w przepisach wewnątrzzakładowych?
• Czy podczas pracy zdalnej godziny pracy uzależnione są od pracownika czy pracodawcy – jakie rozwiązania pracodawca powinien zastosować ze świadomością ich konkretnych konsekwencji?
• Jak podczas pracy zdalnej powstają nadgodziny i kto o nich decyduje?
• Jakie regulacje warto wprowadzić, aby pracodawca nie stracił kontroli nad nadgodzinami w pracy zdalnej?
• Jak pracownik powinien/musi potwierdzać godziny pracy w ramach pracy zdalnej?
7. Przerwy w pracy – nowe zasady ich udzielania i wpływ na czas pracy
• Jakie przerwy w pracy przysługują pracownikom po zmianie przepisów w 2023 r?
• Czy liczba przerw w pracy zależy od faktycznego czy planowanego czasu pracy w danym dniu?
• Dlaczego godziny nadliczbowe lub wyjścia prywatne mają wpływ na prawo pracownika do przerw w pracy?
• Jaki wpływ na liczbę przerw w pracy mają dodatkowe – zagwarantowane w przepisach wewnątrzzakładowych – przerwy w pracy i dlaczego po zmianach w 2023 r. należy prawo do tych przerw na nowo przemyśleć?
• Jaki wpływ na czas pracy ma dodatkowa przerwa nie wliczana do czasu pracy?
• Dlaczego w większości przypadków stosowania zmianowej organizacji pracy pracownicy powinni mieć zagwarantowaną dodatkową niewliczaną do czasu pracy przerwę w pracy – dla zachowania obowiązujących przepisów?
• Jaki wpływ na czas pracy mają przerwy na karmienie?
• Czy nieudzielenie przerwy na karmienie w danym dniu powoduje powstanie pracy nadliczbowej?
8. Systemy czasu pracy i okresy rozliczeniowe – konsekwencje ich stosowania i najczęściej popełniane błędy w ich ustalaniu
• Czym charakteryzują się poszczególne systemy czasu pracy i jaki system najlepiej wybrać do określonej organizacji czasu pracy?
• Jakie najczęściej błędy popełniane są w regulacjach wewnątrzzakładowych dotyczących systemów czasu pracy i jak ich unikać?
• Jak najczęściej popełniane błędy przy regulowaniu systemów czasu pracy w przepisach wewnątrzzakładowych wpływają możliwość stosowania poszczególnych systemów w firmie? • Dlaczego system podstawowy niewiele różni się od systemu równoważnego i jakie są tego konsekwencje?
• Dlaczego system równoważny nie zawsze jest dla pracodawcy opłacalny?
• Jakie są ograniczenia w stosowaniu systemu równoważnego?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na stosowanie do niego równoważnego systemu czasu pracy?
• Czy zmianowa organizacja czasu pracy to system czasu pracy?
• Dlaczego zadaniowy system czasu pracy jest rzadko możliwy do stosowania i jakie błędy w związku z nim są najczęściej popełniane?
• Dlaczego system zadaniowy nie jest systemem nienormowanym i jak obalić mit, który wokół tego systemu narósł?
• Kiedy w zadaniowym systemie czasu pracy mamy do czynienia z nadgodzinami i co zrobić, żeby one nie powstawały poza kontrolą pracodawcy?
• Czym charakteryzują się poszczególne okresy rozliczeniowe i jakie są konsekwencje ich stosowania?
• Czy można wprowadzić okres rozliczeniowy w trakcie roku kalendarzowego albo miesiąc i jakie mogą być tego konsekwencje?
• Jaki wpływ na okres rozliczeniowy ma zatrudnienie albo zwolnienie pracownika w jego trakcie – o czym należy pamiętać przy planowaniu i rozliczaniu czasu pracy tego pracownika?
• Dlaczego bardzo często dłuższy niż miesięczny okres rozliczeniowy jest dla pracodawcy bardzo kosztowny i niekorzystny finansowo?
• W jakich okolicznościach warto skorzystać z dłuższego niż miesięczny okresu rozliczeniowego i będzie od dobry rozwiązaniem dla firmy, a w jakich przypadkach lepiej pozostać przy okresie miesięcznym?
• Jakie są zaskakujące konsekwencje stosowania dłuższego okresu rozliczeniowego – w planowaniu i rozliczaniu czasu pracy?
9. Okresy pracy w stałym rozkładzie i harmonogramie czasu pracy – ograniczenia przepisów i ich praktyczne konsekwencje
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w dniu pracy w zależności od stosowanego systemu czasu pracy?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w tygodniu?
• Czy pracownik może mieć zaplanowane więcej niż 40 godzin pracy w tygodniu – zaskakujące konsekwencje obowiązujących przepisów?
• Czy pracownik może mieć zaplanowane więcej niż 48 godzin pracy w tygodniu – zaskakujące konsekwencje obowiązujących przepisów?
• Czym jest zasada przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy i jaki ma wpływ na planowanie pracy w poszczególnych tygodniach i okresach rozliczeniowych?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w miesiącu?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w okresie rozliczeniowym?
• Jaki wpływ na planowanie pracy ma pojęcie wymiaru czasu pracy?
• Jaki wpływ na wymiar czasu pracy mają święta przypadające w różnych dniach tygodnia?
• Kiedy święto obniża, a kiedy nie obniża wymiaru czasu pracy?
• Dlaczego z tytułu jednego święta – jedni pracownicy będą mieli dodatkowy dzień wolny, a inni nie?
10. Doba pracownicza – jak poradzić sobie z konsekwencjami prawnymi i faktycznymi tego pojęcia
• Czym jest doba pracownicza i jaki ma na nią wpływ harmonogram i faktyczne godziny pracy?
• Dlaczego niektóre godziny pracy nie przypadają w żadnej dobie pracowniczej i jakie są tego konsekwencje?
• Czym jest naruszenie doby pracowniczej i co zrobić, żeby go w firmie nie było – jakie zapisy wprowadzić do przepisów wewnątrzzakładowych, aby możliwe było naruszanie doby?
• Dlaczego, co do zasady, nie wolno jest planować pracy z naruszeniem doby pracowniczej, ale co zrobić, aby było to dopuszczalne?
• Czym jest odpoczynek dobowy i dlaczego nie zawsze oznacza 11 godzin?
• Jaki wpływ odpoczynek dobowy ma na dobę pracowniczą?
• Kiedy pracownikowi nie można polecić pracy, mimo, że będzie miał zapewnione jedenaście godzin wolnych od pracy?
• Jak doba pracownicza ogranicza możliwość polecania pracownikom pracy nadliczbowej?
• Dlaczego odpoczynek dobowy często powoduje, że za nadgodziny pracownicy otrzymują „podwójną zapłatę”?
• W jakich okolicznościach może być naruszany odpoczynek i o jakich konsekwencjach nie wolno w takim przypadku zapomnieć?
• Czym jest równoważenie odpoczynku i czego w tym zakresie nie przeczytamy w przepisach?
11. Ruchoma organizacja czasu pracy – nowoczesne rozwiązanie
• Czym jest ruchoma organizacja czasu pracy i czym rożni się od organizacji naruszającej dobę pracowniczą?
• Czy ruchoma organizacja czasu pracy może być zastosowana w równoważnym systemie czasu pracy?
• W jakim trybie ruchoma organizacja czasu pracy może być wprowadzona do porządku pracy – najczęściej popełniane błędy?
• Jaka może być maksymalna rozpiętość „widełek” w ruchomej organizacji czasu pracy?
• Czy w ruchomej organizacji czasu pracy można ograniczyć przychodzenie pracowników wyłącznie do pełnych godzin?
• Jak ewidencjonować czas pracy pracownika w ruchomej organizacji czasu pracy i co stanowi godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy?
12. Tydzień pracy – inny niż tydzień kalendarzowy okres planowania pracy i odpoczynków
• Dlaczego tydzień pracy często mylony jest z tygodniem kalendarzowym i jakie poważne konsekwencje to rodzi?
• Do czego służy tydzień pracy i dlaczego u niektórych pracowników to pojęcie nie ma żadnego znaczenia, a u innych rodzi poważne błędy i konsekwencje?
• W jaki sposób tydzień pracy powoduje, że pracownicy mogą pracować kilkanaście dni z rzędu zgodnie z przepisami?
• Jak ustalić prawidłowo odpoczynek tygodniowy i ile godzin on powinien trwać w zależności od organizacji pracy?
• Kiedy odpoczynek tygodniowy może być skracany i czy należy go równoważyć?
• Dlaczego, w przypadku niektórych pracowników nie trzeba „przejmować” się planowaniem odpoczynku tygodniowego?
• Czym charakteryzuje się odpoczynek tygodniowy w przypadku pracy zmianowej?
13. Dni wolne od pracy – planowanie w rozkładzie i harmonogramie czasu pracy
• Czym jest dzień wolny i jaki ma wpływ na planie czasu pracy w poszczególnych systemach i organizacjach czasu pracy?
• Ile dni wolnych pracownik musi mieć zaplanowane w tygodniu, miesiącu i okresie rozliczeniowym – oraz od czego te liczby zależą?
• Dlaczego w rozkładach i harmonogramach czasu pracy trzeba oznaczać dni wolne od pracy wraz z podaniem tytułów z jakich one przysługują i jak to prawidłowo robić?
• Dlaczego nie każdy dzień dolny w harmonogramie może być uznany za dzień wolny w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy?
14. Harmonogramy i rozkłady czasu pracy od strony technicznej
• Jak prawidłowo stworzyć prawidłowy rozkład czasu pracy i jak go wprowadzić do porządku pracy?
• Czy w harmonogramie planuje się urlopy i długie zwolnienia lekarskie – różne przypadki oraz ich prawne konsekwencje?
• Jak prawidłowo podać harmonogram do wiadomości pracowników?
• Jak prawidłowo podać harmonogram do wiadomości pracownika, który jest na urlopie wypoczynkowym albo zwolnieniu lekarskim?
• Jak prawidłowo przygotować harmonogram czasu pracy i dla jakich pracowników jest on konieczny?
• Dlaczego zadaniowy system czasu pracy i ruchoma organizacja czasu pracy wyłączają możliwość lub konieczność tworzenia grafików?
• Na jaki czas należy tworzyć harmonogramy czasu pracy – zasada i wyjątki?
• Z jakim wyprzedzeniem należy podawać harmonogramy czasu pracy do wiadomości pracowników i jak poinformować pracownika nieobecnego o ogłoszonym harmonogramie czasu pracy?
• W jakich okolicznościach i na jakich warunkach można zmieniać harmonogramy czasu pracy i czy trzeba w tym zakresie wprowadzać przepisy wewnątrzzakładowe – zaskakujące stanowiska?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na zmianę harmonogramu czasu pracy?
• Jaki harmonogram powinien być zachowany do kontroli PIP – przed zmianą czy po zmianie?
• Przez jaki okres należy przechowywać harmonogramy czasu pracy – zaskakujące regulacje?
DZIEŃ II
15. Praca w godzinach nadliczbowych – skomplikowane przypadki i proste rozwiązania
• Czym są godziny nadliczbowe w poszczególnych systemach czasu pracy?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na godziny nadliczbowe?
• Dlaczego praca w „sobotę”, niedzielę i święta to często nie nadgodziny?
• Jak określić nadgodziny dobowe i jak ustalić za nie rekompensatę?
• Dlaczego nie każda praca poza rozkładem i harmonogramem jest pracą nadliczbową?
• Jak określić nadgodziny tygodniowe i jak ustalić za nie rekompensatę?
• Kiedy i w jakich momentach płacić za nadgodziny w zależności od systemu i okresu rozliczeniowego?
• Czy za nadgodziny średniotygodniowe należy płacić na koniec okresu rozliczeniowego czy można lub trzeba na koniec miesiąca -jakiego błędu nie wolno popełnić i o czym należy pamiętać podejmując decyzję w tym zakresie?
• Czy za nadgodziny dobowe można płacić na koniec okresu rozliczeniowego – o czym należy pamiętać, żeby nie popełnić częstego błędu?
• Jak udzielać czasu wolnego za nadgodziny – różne przypadki i możliwości?
• Jakie są najczęściej popełniane błędy i wykroczenia przy udzielaniu czasu wolnego za nadgodziny i jak ich unikać?
• W jakich przypadkach nie opłaca się udzielać pracownikowi czasu wolnego za nadgodziny, ponieważ jest on droższy niż wynagrodzenie i dodatki?
• Dlaczego wniosek pracownika o wolne za nadgodziny musi być złożony w miesiącu, w którym wystąpiły nadgodziny?
• Czy wolnego na wniosek pracownika można udzielić w innym okresie rozliczeniowym?
• Jakie są konsekwencje zwolnienia lekarskiego przypadającego w terminie, w którym pracownik miał odebrać wolne za nadgodziny?
• Czym są nadgodziny pomiędzy dobami pracowniczymi i jak za nie płacić – zaskakujące niuanse pracy nadliczbowej?
16. Praca w dniu wolnym wynikającym z zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy – zaskakujące i trudne konsekwencje obowiązujących przepisów
• Dlaczego praca w sobotę często nie stanowi pracy nadliczbowej i jakie powoduje faktycznie konsekwencje?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na pracę w dniu wolnym wynikającym z pięciodniowego tygodnia pracy??
• Kiedy praca w sobotę stanowi nadgodziny i co się za nie pracownikowi należy?
• Jak zrekompensować pracę w dniu wolnym wynikającym z zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy – dopuszczalne formy i zaskakujące wykroczenia?
• Jak postąpić w sytuacji, gdy pracownik nie chce wolnego za sobotę, aby nie popełnić wykroczenia?
• Czy wolnego za pracę w sobotę można udzielić przed tą sobotą?
• Czy wolnego za sobotę na wniosek pracownika można udzielić po zakończeniu okresu rozliczeniowego?
• Dlaczego nie powinno się oddawać wolnego za sobotę w innym miesiącu – zaskakujące konsekwencje zwiększające znacznie koszty pracodawcy?
17. Praca w niedziele i święta – planowana i dodatkowa – problemy i wykroczenia
• Kiedy można planować pracę w niedziele i święta i od czego to zależy?
• Dlaczego niedziela nie ma nic wspólnego z dobą pracowniczą i jakie to rodzi konsekwencje, trudności i pułapki w jej rozliczaniu?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na pracę w niedzielę lub święto?
• Czy pracownicy płac, kadr, marketingu lub inni mogą pracować sporadycznie w niedziele i święta?
• Czy za planowaną w niedzielę pracę należy się dodatkowa rekompensata?
• Dlaczego często praca w niedziele i święta nie stanowi pracy w nadgodzinach i jakie to ma konsekwencje?
• Jak prawidłowo zrekompensować dodatkową pracę w niedziele lub święto i dlaczego jest to łatwiejsze niż rekompensowanie pracy w sobotę?
• Czy pracodawca może narzucić pracownikowi termin wolnego za niedzielę, czy musi ten termin uzgodnić z pracownikiem?
• Ile dodatków należy się za pracę w niedzielę i święto?
• Dlaczego nie powinno się oddawać wolnego za niedzielę i święto w innym miesiącu – zaskakujące konsekwencje zwiększające znacznie koszty pracodawcy?
18. Limity nadgodzin
• Czy istnieje miesięczny limit nadgodzin?
• Jaki jest limit nadgodzin w okresie rozliczeniowym i jakie poważne konsekwencje rodzi?
• Jaki jest roczny limit nadgodzin i z czym się wiąże?
• Dlaczego limit w okresie rozliczeniowym jest ważniejszy i rodzin bardziej poważne konsekwencje niż limit roczny?
• Jakie ustalić przekroczenie limitu nadgodzin w okresie rozliczeniowym?
• Jakie ustalić przekroczenie rocznego limitu nadgodzin?
• Jakie nadgodziny są wliczane do limitów?
• Kiedy pracę w sobotę, niedzielę lub święto należy wliczyć do limitów nadgodzin, a kiedy tego się nie robi?
• Czy do limitów nadgodzin wliczamy nadgodziny, za które pracownik otrzymał czas wolny?
• Czy można zwiększyć limity nadgodzin w przepisach wewnątrzzakładowych?
19. Szczególne grupy pracowników – pracownicy zarządzający i kierownicy, pracownicy niepełnoetatowi oraz pracownicy z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności
• Jak planować i rozliczać czas pracy pracowników zarządzających oraz kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych?
• Kiedy kierownikom należy się zwykła rekompensata za nadgodziny i pracę w dniach wolnych?
• jakich szczególnych konsekwencjach przepisów należy pamiętać planując czas pracy pracowników niepełnoetatowych?
• Czy niepełnoetatowcom można nie ustalić w umowie limitu nadgodzin i jakie są tego konsekwencje oraz czy można ten limit ustalić na poziomie norm – zaskakujące rozwiązania?
• Jakie są ograniczenia planowania czasu pracy pracowników niepełnosprawnych?
• Kiedy w przypadku pracowników niepełnosprawnych mogą powstać nadgodziny i praca w porze nocnej?
• Kiedy i jakie dodatkowe przerwy przysługują pracownikom niepełnosprawnym?
• Jakie dodatkowe zwolnienia od pracy przysługują pracownikom niepełnosprawnym i jakich dokumentów w tym zakresie może żądać pracodawca?
20. Planowanie i rozliczanie czasu pracy pracowników- rodziców po zmianach
• Jak zmiany w przepisach z 2023 r. wpłynęły na planowanie i rozliczanie czasu pracy pracowników-rodziców?
• Czy pracownika-rodzica można zatrudniać w równoważnym systemie czasu pracy?
• Czy pracownica w ciąży na swój wniosek lub za jej zgodą może być zatrudniana w nadgodzinach lub w porze nocnej?
• Czym jest system przerywanego czasu pracy, który dotychczas nie był stosowany, a w 2023 r. w związku z wprowadzonymi zmianami zaczął funkcjonować u pracodawców?
• Dlaczego przerywany system czasu pracy warto w niektórych przypadkach warto jest łączyć z pracą zdalną (hybrydową) pracowników-rodziców?
• Jakie rozwiązania w ramach elastycznej organizacji mogą być stosowane do pracowników-rodziców i jakie są ich ograniczenia oraz konsekwencje?
21. Dyżury pracownicze – przepisy i problemy
• Jakim pracownikom można polecać dyżury i w jaki sposób to robić?
• Jakie są ograniczenia dyżurów i z jakimi problemami pracodawców się wiążą?
• W jakich przypadkach pracownicy mogą odmówić pełnienia dyżurów?
• Czy pracownicy mogą pełnić dyżury 24-godzinne – podstawowy problem pracodawców i sposoby jego rozwiązania oraz powstające na tym tle trudności?
• Czy na wnioski pracowników można stosować całodobowe dyżury?
• Czy dyżur może naruszać prawo pracownika do odpoczynku dobowego lub tygodniowego?
22. Ewidencjonowanie czasu pracy – zbiór dokumentów dotyczących czasu pracy
• Czy można połączyć ewidencję czasu pracy z listą obecności?
• Czy rozbudowana lista obecności może zastąpić ewidencję czasu pracy?
• Czy ewidencja może być prowadzona wyłącznie elektronicznie?
• Czy w przypadku kart magnetycznych można nie tworzyć ewidencji czasu pracy?
• Czy dla pracowników zadaniowych i zarządzających należy prowadzić ewidencję czasu pracy i jak ona powinna wyglądać?
• Czy w ewidencji czasu pracy oznacza się dni pracy zdalnej?
• Czy w ewidencji czasu pracy pracowników pracujących zdalnie trzeba wpisywać godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy?
• Jakie godziny rozpoczynania i kończenia pracy wpisywać w ewidencji czasu pracy pracownika zatrudnionego w ruchomej organizacji czasu pracy?
• Jakie dokumenty oprócz ewidencji czasu pracy pracodawca musi przechowywać i przez jaki czas?
• Czym jest dokumentacja z zakresu czasu pracy i co musi obejmować – zaskakujące obowiązki, o których pracodawca często nie wiedzą?
23. Najnowsze orzecznictwo Sądu Najwyższego
• Czy czas czynności przygotowujących pracownika do pracy stanowi czas pracy?
• Czy w zadaniowym systemie czasu pracy pracownik sam podejmuje decyzję w jakich dniach ii godzinach pracuje?
• Czy wprowadzenie dla pracownika indywidualnego rozkładu czasu pracy wymaga zmian w umowie o pracę?
• Czy w zadaniowym systemie czasu pracy pracownikowi należy się rekompensata za nadgodziny, które nie były konieczne, lecz powstały z przyczyn leżących po stronie pracownika?