Szanowni Państwo,
Tradycyjnie z wielką przyjemnością zapraszamy Państwa na kolejną edycję Konferencji dla działów Kadr i Płac 2024/2025 roku.
Zagadnienia merytoryczne omawiane podczas spotkania kierujemy do Specjalistów, Praktyków ds. Kadr i Płac, Dyrektorów oraz Kierowników działów personalnych, HR Business Partnerów oraz wszystkich osób, które zajmują się prawem pracy oraz wynagrodzeniami pracowników.
Nieustanne zmiany przepisów i pojawiające się kłopoty interpretacyjne często trudnych rozwiązań prawnych w obszarze pracy działów kadrowo-płacowych, zostaną omówione przez najwybitniejszych ekspertów prawa pracy oraz wynagrodzeń w Polsce.
Odpowiemy na trudne pytania, który pojawiły się po zmianach przepisów, wyjaśnimy wątpliwości interpretacyjne, przedstawimy najnowsze orzecznictwo oraz stanowiska urzędowe, omówimy planowane zmiany w przepisach na rok 2025.
Podamy Państwu konkretne rekomendacje i rozwiązania, które należy stosować w codziennej praktyce, aby nie narazić się na błędy. Możliwość aktywnego uczestnictwa podczas Konferencji, zadawania pytań, zgłaszania wątpliwości.
Będzie aktualnie, praktycznie, merytorycznie, intensywnie. Spotkajcie się Państwo z nami i skorzystajcie z doświadczenia oraz wiedzy praktycznej wybitnych ekspertów.
Patronat medialny:
WYKŁADOWCY KONFERENCJI:
Adw. Piotr Wojciechowski
Adwokat specjalizujący się w prawie pracy, ze szczególnym uwzględnieniem czasu pracy. W latach 2004–2008 Wicedyrektor Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Pracy. W ramach działań Departamentu czynnie włączony we wszystkie jego prace o charakterze opiniodawczym, legislacyjnym, współpracy międzynarodowej oraz nadzorczym nad działalnością kontrolną inspektorów pracy na terenie kraju. Wcześniej pracował w Departamencie Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Wykładowca prawa pracy na Uniwersytecie Warszawskim oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie. Autor licznych publikacji oraz uczestnik Konferencji związanych ze stosowaniem przepisów prawa pracy w praktyce.
Monika Wacikowska
Prawnik, Specjalizująca się w Prawie Pracy, Czasie Pracy oraz Wynagrodzeniach od strony prawnej. Były pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy – ogólnopolski koordynator kontroli dotyczących czasu pracy prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy. Członek grona prawników dokonujących wspólnych interpretacji PIP, Ministerstwa Transportu i ITD w zakresie przepisów o czasie pracy kierowców, konsultant zmian w zakresie przepisów o czasie pracy w zakładach opieki zdrowotnej. Szkoleniowiec z dużym doświadczeniem. Autorka książki ,,Płace w orzecznictwie Sądu Najwyższego” oraz licznych publikacji z zakresu prawa pracy m.in. dla Wydawnictwa INFOR, C.H. Beck, Wiedza i Praktyka, Rzeczpospolita. Konsultant Portalu zajmującego się w doradztwem w zakresie prawa pracy.
r.pr. Łukasz Kuczkowski
Partner zarządzający w Kancelarii Raczkowski |Radca prawny | Executive MBA Od 2003 roku Pan mecenas wspiera klientów w sferze People & Culture, w tym w szczególności w zakresie prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, compliance oraz form zabezpieczenia emerytalnego pracowników.Specjalizuje się zwłaszcza w: zatrudnianiu i zwalnianiu kadry menedżerskiej, restrukturyzacjach pracowniczych, w tym zwolnieniach grupowych, układach zbiorowych pracy, relacjach ze związkami zawodowymi, zabezpieczeniu emerytalnym pracowników (PPK, PPE, itp.), compliance pracowniczym, przeciwdziałaniu mobbingowi i dyskryminacji. Wprowadził i rozwinął praktykę pracowniczych planów kapitałowych wraz z zagadnieniem ubezpieczeń społecznych. Wdraża nowe technologie do organizacji pracy, komunikacji i zarządzania kancelariami prawnymi. Jest rekomendowany przez międzynarodowy ranking The Legal 500 EMEA w dziedzinie prawa pracy oraz white-collar crime. Jest członkiem European Employment Lawyers Association. Autor licznych książek i artykułów z zakresu prawa pracy.
r.pr. dr Dominika Dörre-Kolasa
Partner w Kancelarii Raczkowski |Radca prawny |Doktor nauk prawnych. Od 2004 roku jest adiunktem w Katedrze Prawa Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest cenionym wykładowcą na podyplomowych studiach z zakresu prawa pracy na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Wrocławskim gdzie wykłada problematykę ochrony danych osobowych w zatrudnieniu, dyskryminacji oraz wybranych aspektów zbiorowego prawa pracy. W Kancelarii wspiera klientów w zakresie prawa pracy, w tym w szczególności w zakresie ochrony dóbr osobistych, ze szczególnym uwzględnieniem mobbingu i dyskryminacji oraz ochrony danych osobowych w zatrudnieniu. Doradza międzynarodowym korporacjom oraz polskim pracodawcom. Jest cenionym szkoleniowcem, szczególnie specjalizującym się w warsztatach i szkoleniach: z zakresu RODO i ochrony prywatności, z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji w miejscu pracy, dla kadry zarządzającej oraz członków komisji antymobbingowych. Opracowuje projekty wewnątrzzakładowych źródeł prawa i prowadzi negocjacje ze związkami zawodowymi. Przeprowadza audyty zgodności z wymogami prawa i etyki w biznesie, a także doradza przy wdrażaniu nowych przepisów prawa, w szczególności zmian w kodeksie pracy i RODO. Ceniony ekspert w zakresie badania możliwości pozyskiwania i dopuszczalności wykorzystania danych osobowych pracowników.
r.pr. Izabela Dziubak – Napiórkowska
Radca prawny, Szef Praktyki Prawa Pracy w Kancelarii Kopeć & Zaborowski Adwokaci i radcowie prawni. Ekspert w zakresie szeroko pojętego prawa pracy, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego oraz zbiorowego prawa pracy, jak również atypowych i elastycznych form zatrudnienia. W Kancelarii odpowiedzialna jest za kompleksową obsługę pracodawców w obrębie prawa HR od nawiązania stosunków pracy, bieżące doradztwo z zakresu obowiązków i uprawnień pracodawców po wsparcie w rozwiązywaniu stosunków pracy. Zajmuje się również reprezentowaniem pracodawców przed sądem we wszelkich sprawach z zakresu prawa pracy, w tym dotyczących zwolnień pracowników, zakazu konkurencji, konfliktu interesów, nierównego traktowania, dyskryminacji i mobbingu. Posiada wieloletnie doświadczenie, w tym z zakresu procesów restrukturyzacyjnych oraz przejść zakładów pracy zdobyte w renomowanych kancelariach. Uczestniczyła w wielomilionowych transakcjach fuzji i przejęć, w tym „share deals”, „asset deals” i „joint ventures”, łącznie z prowadzeniem badań due diligence w obszarze prawa pracy. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka programu Socrates-Erasmus na Uniwersytecie w Orleanie we Francji. Od 2015 r. jest radcą prawnym w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Otrzymała wyróżnienie za wyniki zdobyte w trakcie aplikacji oraz wysokie wyniki z egzaminu zawodowego.
r.pr. Justyna Zając -Wysocka
Radca prawny, doradca podatkowy, doktorantka w Zakładzie Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, prezes zarządu w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych, Wiceprzewodnicząca Małopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Ekspert Polskiej Izby Turystyki i członek Europejskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych i Touroperatorów (ECTAA). Wieloletni współpracownik polskich i międzynarodowych firm doradczych. Jeden z założycieli Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego z siedzibą w Krakowie. Członek polskiego Oddziału IFA (International Fiscal Association). Uczestnik licznych konferencji naukowych z zakresu prawa podatkowego. Specjalizuje się w obsłudze podmiotów gospodarczych w zakresie doradztwa prawnopodatkowego oraz obsługi sporów podatkowych. Interesuje się również opodatkowaniem spółek kapitałowych oraz procedurą sądowoadministracyjną. Jest autorką licznych publikacji eksperckich z zakresu prawa podatkowego oraz wykładowcą problematyki VAT. Została uznana za jednego z najlepszych doradców podatkowych w zakresie sporów podatkowych (IX Ranking „Dziennika Gazety Prawnej”).
r.pr. Michał Szuszczyński
Radca prawny i Wspólnikiem w Kancelarii Szuszczyński Kamińska Kancelaria Prawa Pracy, świadczącej doradztwo prawne w obszarze prawa HR dla pracodawców. Doradza polskim i zagranicznym Klientom w obszarze indywidualnego oraz zbiorowego prawa pracy, specjalizując się w zagadnieniach związanych z czasem pracy, działalnością konkurencyjną oraz czynami nieuczciwej konkurencji ze strony pracowników, a także relacjami ze związkami zawodowymi. Jest pełnomocnikiem procesowym przed sądami pracy wszystkich instancji oraz przed Sądem Najwyższym, sporządza opinie i ekspertyzy prawne z zakresu prawa pracy oraz prowadzi szkolenia i seminaria poświęcone zagadnieniom prawa pracy.
Elżbieta Młynarska – Wełpa
Ekspertka ds. kadrowo-płacowych. Menedżer, konsultant i trener posiadający ponad 15-letnie doświadczenie w HR. Absolwentka Wydziału Zarządzania UW oraz studiów podyplomowych z zakresu Psychologii Zarządzania Personelem na Wydziale Psychologii UW oraz MBA dla HR w Akademii Koźmińskiego, a także licznych kursów i szkoleń z zakresu HR i prawa pracy. Doświadczenie menedżerskie zdobywała tworząc i zarządzając działami personalnymi w międzynarodowych korporacjach i firmach outsourcingowych. Odpowiadała zarówno za obszary administracji personalnej, wynagrodzenia i benefity w wewnętrznych działach HR, jak również za obsługę i relacje z klientami firm outsourcingowych oferujących usługi administracji kadrowo-płacowej. Wieloletni praktyk HR, łączący doświadczenie menedżerskie zdobyte w „dwóch światach HR: wewnętrznym i zewnętrznym”, ekspert w zakresie znajomości prawa pracy i naliczania wynagrodzeń, specjalizuje się w projektach doradczych z obszaru HR oraz szkoleniach z zakresu prawa pracy i list płac oraz świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
Joanna Stolarek
Starsza Prawniczka w Kancelarii Raczkowski |Doradca podatkowy |Certyfikowany Officer Compliance. Od 2004 roku wspiera klientów w People & Culture, ze szczególnym uwzględnieniem podatku dochodowego od osób fizycznych, ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Specjalizuje się zwłaszcza w: programach motywacyjnych opartych na akcjach / udziałach / pochodnych instrumentach finansowych, organizowanych zarówno przez polskie spółki jak i spółki zagraniczne, wdrażaniu efektywnych podatkowo i ubezpieczeniowo systemów wynagradzania (w szczególności opartych na działalności gospodarczej czy transferze praw autorskich z wykorzystaniem 50% kosztów uzyskania przychodów), międzynarodowych oddelegowaniach do / z Polski, ocenie konsekwencji podatkowych i ubezpieczeniowych związanych z zapewnianiem pracownikom dodatkowych świadczeń pozapłacowych, pracy zdalnej, ocenie skutków podatkowych i ubezpieczeniowych związanych z zakończeniem współpracy. W 2017 r. Pani Joanna zajęła 2. miejsce w kategorii „PIT” w Rankingu Firm i Doradców Podatkowych Dziennika Gazety Prawnej.Członkini Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. Joanna jest Członkiem Zarządu Stowarzyszenia „Instytut Wynagrodzeń”, którego partnerem strategicznym jest Kancelaria Raczkowski. Jest autorką licznych artykułów z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych i ubezpieczeń społecznych. Jest także współautorką książki „Systemy zarządzania zgodnością. Compliance w praktyce” wydanej nakładem wydawnictwa Wolters Kluwer, w której – jako pierwsza w Polsce – poruszyła tematykę zarządzania zgodnością w obszarze podatków.
r.pr. Anna Stokłosa
Radca Prawny. Dyrektor ds. doradztwa prawa pracy w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych. Specjalista prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i ochrony danych osobowych. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, ukończyła studia doktoranckie w Katedrze Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych UJ. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w kwestiach związanych ze stosowaniem prawa pracy, zarówno na etapie doradztwa, jak też w postępowaniach sądowych. Prowadzi procesy w sprawach z zakresu prawa pracy, reprezentując przede wszystkim przedsiębiorców. Doświadczony szkoleniowiec zagadnień związanych z problematyką zatrudnienia.
PROGRAM KONFERENCJI
* Możliwość udziału w jednym wybranym dniu.
1 dzień 12.XII PRAWO PRACY
9.00 – rejestracja uczestników
9.30 – 10.30 – mec. Piotr Wojciechowski – Adwokat
Sygnaliści pierwsze doświadczenia
- Kogo chronimy i przed czym chronimy? – pojęcie sygnalisty i zakres ochrony.
- Podmiot przyjmujący zgłoszenia – kto to jest?
- Kanały komunikacyjne – jaki wybrać, aby było bezpiecznie?
- Przebieg postępowania wyjaśniającego – co, kto i do kogo?
10.30 – 10.45 – przerwa na kawę
10.45 – 12.00 Monika Wacikowska – Prawnik, Specjalistka ds. prawa pracy
Zagadnienia prawa pracy budzące wątpliwości pracodawców – nowe orzecznictwo, stanowiska urzędowe i prawidłowe interpretacje
- Dlaczego świadczenie rehabilitacyjne nie zawsze chroni pracownika przed rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia?
- W jakich przypadkach pracodawca może bez zgody pracownika, a w jakich – wyłącznie za zgodą pracownika – odjąć nadpłacone pracownikowi wynagrodzenie w następnym terminie płatności?
- Pracownik składa wniosek o pracę zdalną tylko na kilka godzi w ciągu dnia – czy pracodawca może lub musi taki wniosek uwzględnić – praca zdalna stała oraz incydentalna?
- Czy można udzielić pracownikowi oraz czy pracownik ma prawo wnioskować o wyjście prywatne na cały dzień a nie tylko na kilka godzin?
- Czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego zaliczkowo?
- Co w sytuacji, gdy pracodawca się pomylił i udzielił pracownikowi więcej urlopu niż mu się należy – czy na potraktować to jako urlop bezpłatny?
- Czy pomniejszenie wynagrodzenia na skutek wyjścia prywatnego wymaga zgody pracownika oraz kiedy pracodawca pomniejszyć wynagrodzenie na skutek takiego wyjścia – konsekwencje odpracowania i nieodpracowania wyjścia prywatnego.
- Kiedy zmian regulaminu wynagradzania musi być połączona z wypowiedzeniami zmieniającymi, a nie z porozumieniami (aneksami) – częsty błąd pracodawców.
- Czy przy zmianie regulaminu wynagradzania trzeba dać wypowiedzenia (a może porozumienia zmieniające) wszystkim pracownikom czy tylko tym, na których ta zmiana ma realny wpływ – nowe ważne orzeczenie SN.
- Czy można narzucić pracownikowi obowiązek wykorzystania urlopu zaległego -prawidłowa interpretacja przepisów.
- Czy na wniosek pracownika można nie udzielić mu 14-dniowego urlopu wypoczynkowego – ważne stanowisko urzędowe.
- Jakie dokumenty pracownicze muszą być tworzone w formie pisemnej lub elektroniczne, a jakie w postaci pisemnej lub elektronicznej oraz czym różni się forma od postaci – częste wątpliwości i błędy pracodawców.
- Czy można przygotować informację o warunkach zatrudnienia, tak, aby nie trzeba było jej zmieniać?
- Kiedy pracodawca ma obowiązek uzasadnić na piśmie pracownikowi nienawiązanie po okresie próbnym kolejnej umowy o pracę – aspekt, o którym wielu pracodawców nie wie oraz możliwe konsekwencje takiego stanu.
- Czy pracodawca może odmówić udzielenia pracownikowi zwolnienia na opiekę nad dzieckiem lub zwolnienia na honorowe oddanie krwi oraz w jakim terminie pracownik może skorzystać z urlopu okolicznościowego, a po jakim czasie pracodawca może go odmówić – częste błędy pracodawców w tym zakresie.
- Czy pracownik po długim zwolnieniu lekarskim może skorzystać z urlopu wypoczynkowego, czy najpierw musi wykonać badania lekarskie – różne orzecznictwo i prawidłowa interpretacja.
- Czy pracownik musi pozostawać podczas L4 w kontakcie z pracodawcą – ciekawe orzeczenie SN i jego konsekwencje.
- Czy pracownik może odmówić poddania się badaniu trzeźwości – możliwe konsekwencje decyzji pracownika.
- Czy częste i długie zwolnienia lekarskie mogą być przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony lub nieokreślony?
- Czy pracownik-ojciec może skorzystać z urlopu rodzicielskiego podczas urlopu macierzyńskiego pracownicy-matki?
- Czy urlop rodzicielski może być wykorzystany na dni, które nie tworzą pełnych tygodni?
- Czy pracownica, która nie korzystała z urlopu macierzyńskiego (nie była zatrudniona i ubezpieczona) może skorzystać z urlopu rodzicielskiego po nawiązaniu umowy o pracę?
- Czy pracownik może odmówić pracy w nadgodzinach lub w dniu wolnym?
- Czy wyjście prywatne może być odpracowane wcześniej lub przed pracą?
- Kiedy pracownik z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności może odpracować wyjście prywatne – często popełniany błąd?
- Inne trudne zagadnienia.
12.00 – 12.20 – przerwa na kawę
12. 20 – 13.20 – r.pr. Łukasz Kuczkowski – Radca Prawny Partner Zarządzający w Kancelarii Raczkowski
Poprawne nawiązywanie i rozwiązywanie umów o pracę – praktyczne wskazówki jakich błędów nie popełniać
- Jak określać miejsce wykonywania pracy w umowie o pracę? Jakie zasady stosować przy pracownikach mobilnych?
- Czy należy zawierć odrębne porozumienia o poufności?
- Jak określać zakaz konkurencji przy zawieraniu umowy o pracę?
- Zakres obowiązków – jak go formułować?
- Jak zabezpieczać się przed roszczeniami zwalnianych pracowników?
- Jak formułować przyczyny wypowiedzenia?
- Jak dobierać kryteria do zwolnienia?
- Czym różni się likwidacja stanowiska pracy od restrukturyzacji?
- Czy można realnie zrzec się wynagrodzenia za niewypłacone nadgodziny czy premie?
- Jakie klauzule stosować w porozumieniu stron?
- Jak poprawnie przeprowadzić spotkanie zwolnieniowe? Praktyczne wskazówki.
- Jakie są obowiązki pracodawcy przy nieprzedłużaniu umów na czas określony?
13.20 – 14.00 – przerwa na obiad
14.00 – 15.00 – r. pr. dr Dominika Dörre-Kolasa – Radca Prawny, Partner w Kancelarii Raczkowski
10 najistotniejszych zagadnień przetwarzania danych osobowych w zatrudnieniu
- Pracodawca jako administrator danych osobowych – co to oznacza w praktyce?
- Kiedy powierzenie, udostępnienie, współadministrowanie?
- Jak bez ryzyk powierzyć dane do przetwarzania?
- Jakie dane kandydata trzeba, a jakie można przetwarzać, co z tym bacgroundcheck?
- Co z danymi osobowymi kandydata, który został odrzucony?
- Jakie dane powinny się znaleźć w aktach osobowych kandydata, który stał się pracownikiem?
- Jakie są najczęstsze błędy w ochronie danych osobowych podczas monitoringu?
- Jakie są najczęstsze błędy w ochronie danych osobowych podczas kontroli trzeźwości/ kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu
- Na czym powinna polegać ochrona tożsamości sygnalisty?
- Zgoda – czy stosować jako podstawę przetwarzania danych – za i przeciw.
15.00 – 15.15 – przerwa na kawę
15.15 – 16.30 – r.pr. Izabela Dziubak-Napiórkowska – Radca prawny, Szef praktyki Prawa Pracy w Kancelarii Kopeć & Zaborowski
Wątpliwości związane z uprawnieniami rodzicielskimi, opiekuńczymi, innymi uprawnieniami pracowników oraz urlopy okolicznościowe
- Ochrona przed wypowiedzeniem – czy zawsze działa?
- Dwa dni opieki na dziecko – co może zaskoczyć pracodawcę?
- Siła wyższa, urlop opiekuńczy – doświadczenia po prawie dwóch latach obowiązywania
- Wyjścia prywatne – czy przy pracy zdalnej mają wciąż znaczenie?
- Urlopy okolicznościowe
- Trendy związane z dodatkowymi benefitami dla rodziców
16.30 – zakończenie pierwszego dnia konferencji
2 dzień 13.XII PŁACE – PODATKI
9.30 – 10.45 – r.pr. Justyna Zając – Wysocka – radca prawny, doradca podatkowy
PODATEK PIT W 2025 roku – wybrane problematyczne aspekty rozliczeń pracowników dokonywane przez płatnika
Płatnik PIT w praktyce – bieżące problemy
- Ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy – obowiązki płatnika
- Kwota wolna od podatku a sposób rozliczania PIT
- Deklaracje podatkowe – wątpliwości dotyczące formularzy
- Omówienie zasad postępowania płatnika po kontroli ZUS-u
- Błędy w rozliczeniach podatkowych – jak prawidłowo wnieść korektę?
- Praktyczny wymiar regulacji podatkowych – analiza bieżącego orzecznictwa.
- Opodatkowanie świadczeń pracowniczych – nowe podejście organów skarbowych.
10.45 – 11.00 – przerwa na kawę
11.00– 12.00 – r.pr. Michał Szuszczyński – Radca Prawny, Wspólnik w Kancelarii Szuszczyński & Kamińska
Rozliczanie czasu pracy – najczęstsze kłopoty pracodawców
- Czynności „przygotowawcze” do wykonywania pracy – czy należy płacić za czas przebierania się i robienia kawy?
- Kierownik „kodeksowy” i kierownik „wizytówkowy” – komu nie musimy płacić za nadgodziny?
- Przedstawiciele handlowi oraz serwisanci – dlaczego tak często po odejściu z pracy pozywają (skutecznie) byłego pracodawcę o nadgodziny?
- Pracownicy budowalni – połącz kropki: dlaczego nieprawidłowe określenie miejsca pracy skutkuje błędnym rozliczaniem czasu pracy?
- Praca w tzw. „wolne” soboty – skoro pracownik woli dostać „setki”, to trzeba mu udzielać innego dnia wolnego?
12.00 – 12.20 – przerwa na kawę
12.20 – 13.20 Joanna Stolarek – doradca podatkowy, Starszy Prawnik w Kancelarii Raczkowski, Członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan
Umowy B2B na celowniku – w świetle nowych planowanych uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy i aktualnego podejścia organów skarbowych – ocena ryzyka dla pracodawców i pracowników
- Wczoraj i dziś – jak planowane zmiany prawne wpłyną na możliwość przekwalifikowania umowy B2B na umowy o pracę (nowe uprawnienia PIP i Dyrektywa Platformowa)
- Aktualne podejście organów skarbowych do umów o świadczenie usług – czego organy zaakceptować nie potrafią
- Stosujesz umowy B2B lub planujesz to robić – 5 najczęstszych błędów, których musisz się wystrzegać
13.20– 14.00 – przerwa na obiad
14.00 – 15.00 – Elżbieta Młynarska – Wełpa – Rozliczenia Płac – w aspekcie podatkowo – składkowym – problemy praktyczne
- Przychód zwolniony z oskładkowania a najnowsze stanowiska ZUS: posiłki finansowane przez pracodawcę, świadczenia związane z pracą zdalną, szkolenia dla osób niebędących pracownikami
- Nowe spojrzenie okiem fiskusa na przychód ze stosunku pracy w odniesieniu do wynagrodzenia za polecenia pracownika do pracy, upominków i prezentów przekazywanych „z danej okazji” czy też świadczeń przyznawanych z ZFŚS
- Rozliczenie korekty składek społecznych zapłaconych przez zleceniodawcę od wynagrodzenia byłego zleceniobiorcy w świetle interpretacji ogólnej MF
- Świadczenia rzeczowe częściowo finansowane przez pracodawcę a zwolnienie składkowe
15.00 – 15.15 – przerwa na kawę
15.15 – 16.30 – r.pr. Anna Stokłosa Kontrola pracodawcy w 2025 roku – PIP, ZUS, US, PUODO – aspekty na które pracodawca powinien zwrócić szczególną uwagę
Kontrola PIP
Umowy o pracę zastępowane przez umowy cywilnoprawne
- Ryzyko grzywny za zastąpienie umowy o pracę przez umowę cywilnoprawną.
- Kluczowe zapisy umowy celem minimalizacji ryzyka.
- Skutki zakwestionowania umowy cywilnoprawnej – podatkowe, ubezpieczeniowe oraz w obowiązkach pracodawcy.
- Minimalna stawka godzinowa – formy potwierdzania liczby godzin realizacji zlecenia. Czy inspektor ma prawo żądać ewidencji przepracowanych godzin?
Kontrola prawidłowego wdrożenia PPK przez PIP.
- Katalog wykroczeń, za które grozi grzywna.
- Zakres kontroli PPK przez PIP.
- Najczęstsze błędy pracodawców.
Kontrola wypłat wynagrodzenia dłużnikom alimentacyjnym – granice potrąceń należności alimentacyjnych, w tym nagroda roczna, świadczenia z ZFŚS oraz świadczenia pozapłacowe finansowane przez pracodawcę.
Kontrola dokumentacji pracowniczej pracownika.
- Prawidłowa i kompletna ewidencja czasu pracy i dokumentacja czasu pracy
- Kontrola prawidłowości prowadzenia akt osobowych, w tym obowiązek nowej teczki akt osobowych.
- Kontrola kompletności teczki akt osobowych – check lista obligatoryjnych dokumentów.
Kontrola ZUS
Kontrola umów o dzieło przez ZUS.
- Kluczowe zapisy umowy (jakich zapisów unikać, jakie wprowadzić do umowy) – przykłady oraz wzory.
- Najnowsze orzecznictwo.
- Case study, analiza przykładów uczestników
- Konsekwencje zakwestionowania umowy o dzieło – co powinien zrobić pracodawca?
Kontrola ZFŚS
- Kryterium socjalne – dokumentowanie oraz zasady stosowania.
- Zwolnienie od oskładkowania – katalog świadczeń i limity zwolnień.
Kontrola zwolnień lekarskich pracownika
- Obowiązki pracodawcy w związku z kontrolą zwolnienia lekarskiego.
- Obowiązki pracodawcy w związku z zakwestionowaniem zwolnienia lekarskiego.
Zasiłek macierzyński.
- Kontrola pozorności tytułu ubezpieczenia społecznego.
- Kontrola zawyżenia podstawy wymiaru zasiłku.
Kontrola PUODO
Monitoring w zakładzie pracy.
- Wdrożenie monitoringu – wzory zapisów i dokumentów.
- Zabezpieczenie monitoringu – okres przechowywania.
Dokumentacja pracownika a RODO.
- Dokumentacja pracownicza a ochrona danych – m.in. czy można przechowywać kopię dyplomu lub prawa jazdy?
- Umowy powierzenia danych osobowych – m.in. czy podpisywać umowę powierzenia z medycyną pracy?
Wizerunek pracownika a RODO.
- Zdjęcie pracownika a dane osobowe i prawo do wizerunku.
- Reportaż z imprezy firmowej na stronie www lub Facebooku/Instagramie a zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
Obowiązek informacyjny.
- Podstawa przetwarzania danych osobowych.
- Okres przetwarzania danych osobowych, w tym termin usunięcia danych osobowych kandydatów do pracy.
- Klauzula informacyjna dla osoby ubiegającej się o zatrudnienia – wzór.
- Klauzula informacyjna dla pracownika – wzór.
Rejestr czynności przetwarzania – wzory wpisów dotyczących rekrutacji i zatrudnienia pracownika.
Dokumentacja ZFŚS a RODO
- Okres przechowywania danych.
- Omówienie zmian z 2019 r. w Ustawie o ZFŚS w związku z ochrona danych osobowych.
Środki techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych – jak zabezpieczyć dane osobowe przetwarzane w wersji papierowej i elektronicznej?
16.30 – zakończenie drugiego dnia konferencji
INFORMACJA W SPRAWIE NOCLEGU W HOTELU
Uczestnicy zainteresowani noclegiem w Warsaw Presidential Hotel (dawny Hotel Mariott)***** mogą liczyć na specjalną cenę. Aby ją otrzymać – prosimy o kontakt na e-mail: szkolenia@cwpp.pl