Wykładowca:
Anita Gwarek – Prawnik, Dyrektor Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Uczestniczka procesu legislacyjnego, od wielu lat specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy wykorzystując swoją wiedzę prowadząc szkolenia i uczestnicząc w konferencjach poświęconych tej problematyce, zwłaszcza w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, urlopów pracowniczych, uprawnień rodzicielskich oraz czasu pracy.
PROGRAM SZKOLENIA
Program opracowała Anita Gwarek. Zakaz wszelkiego kopiowania, powielania programu bez zgody autorów.
I. Zasady wynikające z Kodeksu pracy
- Wybór pracodawcy co do postaci prowadzenia dokumentacji pracowniczej – postać papierowa lub elektroniczna.
- Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej (10 lat czy 50 lat zależny m. in. od daty nawiązania stosunku pracy z danym pracownikiem),
- Przypadki dłuższego niż 10 letni okresu przechowywania dokumentacji,
- Ponowne nawiązanie stosunku pracy – kontynuacja dotychczasowej dokumentacji,
- Obowiązki pracodawcy o charakterze informacyjnym (o okresie przechowywania, o możliwości odbioru dokumentacji),
- Zasady postępowania pracodawcy po upływie okresu przechowywania – niszczenie dokumentacji pracowniczej,
- Zmiana postaci dokumentacji z papierowej na elektroniczną i odwrotnie,
- Obowiązki związane ze zmianą postaci dokumentacji,
- Wydawanie kopii całości lub części dokumentacji,
- Odpowiedzialność wykroczeniowa,
- Zakres stosowania nowych przepisów.
II. Zasady wynikające z rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej
- Akta osobowe w 4 częściach (część A- ubieganie się o zatrudnienie, część B – nawiązanie stosunku pracy i przebieg zatrudnienia, część C – ustanie stosunku pracy, część D – kary porządkowe)
- Sposób przechowywania akt osobowych (oświadczenia i dokumenty, wydzielone części, wykaz, numerowanie, odpisy, kopie itp.)
- Dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (dokumenty dotyczące ewidencjonowania czasu pracy, urlopu wypoczynkowego, kart wypłaconego wynagrodzenia, karta ewidencji odzieży),
- Możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej w różnych postaciach,
- Przekazywanie dokumentacji pracowniczej nowemu pracodawcy,
- Warunki przechowywania dokumentacji pracowniczej,
- Dokumentacja pracownicza w postaci elektronicznej (zabezpieczenie dokumentacji, odwzorowania cyfrowe, wymagania techniczne, przeniesienie dokumentacji elektronicznej do innego systemu),
- Doręczanie informacji lub zawiadomienia o możliwości odbioru dokumentacji pracowniczej oraz sposób odbioru dokumentacji,
- Wydawanie kopii dokumentacji pracowniczej,
- Zakres stosowania nowych przepisów do nowych stosunków pracy nawiązanych począwszy od 1.1.2019 r., do stosunków pracy nawiązanych przed dniem 1.1.2019 r. oraz zakończonych przed tym dniem.
III. Ochrona danych osobowych w stosunkach pracy
- Podstawy przetwarzania danych osobowych w stosunkach pracy,
- Obowiązkowe dane osobowe pozyskiwane od osoby ubiegającej się o zatrudnienie oraz od pracownika,
- Dane osobowe pozyskiwane za zgodą kandydata lub pracownika,
- Pozyskiwanie danych szczególnie wrażliwych, w tym danych biometrycznych,
- Pozyskiwanie danych o niekaralności,
- Pozyskiwanie danych o stanie zdrowia w działalności socjalnej,
- Monitoring w zakładzie pracy,
- Monitoring poczty elektronicznej,
- Nowa forma wypłaty wynagrodzenia za pracę.