WYKŁADOWCA
adw. Piotr Wojciechowski
Adwokat specjalizujący się w prawie pracy, ze szczególnym uwzględnieniem czasu pracy. W latach 2004–2008 Wicedyrektor Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Pracy. W ramach działań Departamentu czynnie włączony we wszystkie jego prace o charakterze opiniodawczym, legislacyjnym, współpracy międzynarodowej oraz nadzorczym nad działalnością kontrolną inspektorów pracy na terenie kraju. Wcześniej pracował w Departamencie Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Wykładowca prawa pracy na Uniwersytecie Warszawskim oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie. Autor licznych publikacji oraz uczestnik Konferencji związanych ze stosowaniem przepisów prawa pracy w praktyce.
Program opracował Piotr Wojciechowski. Zakaz wszelkiego kopiowania, powielania programu bez zgody autora.
PROGRAM SZKOLENIA
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszam na szkolenie, w ramach którego omówione zostaną wszystkie ostatnie najważniejsze zmiany w prawie pracy, zarówno już te przyjęte i wchodzące w życie, jak również te planowane, w taki sposób abyście mogli Państwo przygotować swoje organizacje do tych zmian. W czasie szkolenia wspólnie przyjrzymy się uważnie nowym obowiązkom, omówimy w praktyce jakie działania należy podjąć i zarekomenduję Państwu najlepsze praktyki w tym zakresie.
W godzinach popołudniowych wrócimy do bardziej tradycyjnych tematów związanych z zarządzaniem czasem pracy i urlopami wypoczynkowymi. Omówię wspólnie z Państwem wszystkie najnowsze orzeczenia Sądu Najwyższego w tym zakresie, doradzę w rozwiązywaniu bieżących problemów w Państwa organizacjach, omówię również planowane zmiany w zakresie skrócenia czasu pracy,
do zobaczenia,
Piotr Wojciechowski
I. Etap zatrudniania i rozwiązywania umów o pracę.
1. Prawidłowe zasady przeprowadzania rozmów rekrutacyjnych – zakaz dyskryminacji z uwzględnieniem zmian przepisów w tym zakresie, omówienie nowych form dyskryminacji.
2. Różnice pomiędzy umowami: umową o pracę a umową zlecenia – praktyczne wytyczne.
3. Praktyczne aspekty prawne rozwiązywania umów o pracę:
a) jak prawidłowo sporządzać porozumienie, wypowiedzenie umowy o prace,
b) w jaki sposób przeprowadzać spotkanie na temat wypowiedzenia umowy o pracę
c) zwolnienia w tzw. trybie dyscyplinarnym – kiedy stosować ?
d) okresy ochronne przed wypowiedzeniem – aspekty prawne.
II. Transparentność wynagrodzeń.
1. Analiza przepisów zmieniających kodeks pracy w zakresie transparentności wynagrodzeń – co należy zmienić w procedurach organizacji, w jaki sposób sporządzać ogłoszenia rekrutacyjne ?
2. Analiza przepisów dyrektywy o transparentności płac– na co się przygotować w przyszłości ?
III. Dokumenty pracownicze w postaci elektronicznej po planowanych zmianach – jak powinny być tworzone i przechowywane ?
1. W jakiej formie sporządzać dokumentację pracowniczą – różnice w pojęciu postać dokumentu a forma dokumentu ?
2. Kiedy można sporządzać dokument w prawie pracy w dowolnej formie, a kiedy przymusowo w formie wskazanej w przepisach ?
3. Czy po projektowanych zmianach dokumenty pracownicze będą mogły być przekazywane w formie chatu, na platformie służbowej lub w formie ustnej.
IV. Mobbing i dyskryminacja – planowane zmiany.
1.Nowa definicja mobbingu i nowe obowiązki pracodawcy – szkolenia i regulamin.
2. Nowa definicja dyskryminacji – dyskryminacja przez asocjację i asumpcję – na co uważać ?
3. Propozycje wprowadzenia zmian do procedur obowiązujących u pracodawcy.
V. Praca zdalna – aspekty prawno – organizacyjne i zarządcze.
1. Praca zdalna – komu przysługuje przymusowo, komu dobrowolnie i jak można odmówić ?
2. Praca zdalna a podróż służbowa – co jest podróżą służbową, a co nie jest w formule pracy zdalnej.
VI. Zasady wliczania do stażu pracy zatrudnienia cywilnoprawnego.
1. Jakie okresy działalności cywilnoprawnej będą uwzględniane w stażu pracy ?
2. Jakie dokumenty będą potwierdzać obowiązek wliczenia stażu cywilnoprawnego do stażu pracy ?
3. W jakich sytuacjach będzie można odmówić wliczenia okresu do stażu pracy ?
VII. Czas pracy i urlopy wypoczynkowe – praktyczne casy.
1. Zasady prowadzenia dokumentacji według Państwowej Inspekcji Pracy.
2. Zasady zarządzania nadgodzinami.
3. Omówienie najczęstszych błędów w zakresie stosowania przepisów o czasie pracy i urlopach wypoczynkowych.
4. Skrócenie czasu pracy – projektowane zmiany.