Praktyczny wymiar zmian w prawie pracy oraz problemy bieżące – szkolenie online termin 16 lipiec

  • 16.07.2021 | szkolenie online |

  • Czas szkolenia: 9.00 – 14.00 z krótkimi przerwami

  • Możliwość aktywnego uczestnictwa, zadawania pytań wykładowcy.

  • Wykładowca: Monika Frączek – Prawnik, Specjalistka Prawa Pracy 

  • Cena : 400 zł + 23 % VAT od osoby

    W cenie szkolenia: materiały szkoleniowe w formie elektronicznej, certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.

Wykładowca:

Monika Frączek – Prawnik, przez 16 lat była głównym specjalistą w Departamencie Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Uczestniczka prac legislacyjnych w MPiPS i Parlamencie. Specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy, w szczególności dotyczących: prawidłowego zatrudniania pracowników, prawidłowego postępowania w razie konieczności zwolnienia pracownika, uprawnień pracowniczych, planowania i rozliczania czasu pracy, dokumentacji pracowniczej, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, problematyki pracy tymczasowej. Jest autorką wielu opracowań analitycznych i praktycznych z zakresu prawa pracy.

Program opracowała Monika Frączek. Zakaz wszelkiego kopiowania, powielania programu bez zgody autora.

PROGRAM SZKOLENIA

1. Zasady udzielania urlopu zaległego – na jakich zasadach odbywa się to w tym roku?

  • na jakiej podstawie prawnej, do kiedy i w jakim wymiarze pracodawca ma obowiązek udzielenia urlopu zaległego za 2020 r. (i ewentualne wcześniejsze urlopy) zgodnie z wykładnią PIP,
  • czy na kwarantannie albo w trakcie izolacji można wykorzystać urlop wypoczynkowy? (stanowisko Ministerstwa Pracy)
  • Czy zawsze trzeba odbyć badanie kontrolne przed rozpoczęciem urlopu wypoczynkowego? (stanowisko PIP)
  • Czy można pracownikowi udzielić urlopu wypoczynkowego na okres, w którym nie ma ważnych badań okresowych?

2. Obowiązek poprawnego naliczenia urlopu wypoczynkowego pracownikowi, który w trakcie 2021 r.:

  • w przypadku, gdy pracownik będzie miał zmieniony wymiar etatu (np. w związku z porozumieniem zbiorowym zmieniającym warunki jego zatrudnienia, w związku z wypowiedzeniem lub porozumieniem zmieniającym wymiar etatu), w tym jak poprawnie wyliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego, gdy pracownik nabędzie prawo do urlopu w wyższym wymiarze w okresie czasowego obniżenia wymiaru etatu. ile działań matematycznych/proporcji trzeba będzie wyliczyć takiemu pracownikowi? (przykładowe wyliczenia, stanowisko Ministerstwa Pracy w tej sprawie),
  • jak wyliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego, gdy pracownik powróci w trakcie 2021 r. do pracy po okresie korzystania z urlopu wychowawczego albo rozpocznie w 2021 r. korzystanie z urlopu wychowawczego (omówienie różnych charakterystycznych przypadków),
  • jak wyliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego w przypadku, gdy pracownik podejmie równoległe nowe zatrudnienie w 2021 r. (stanowiska Ministerstwa Pracy w tej sprawie),
  • jak poprawnie wyliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego, gdy dany pracodawca jest kolejnym pracodawcą? (praktyczne przykłady)
  • jak poprawnie wyliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego, gdy dojdzie do ustania zatrudnienia w trakcie 2021 r. (w tym w związku z przejściem na emeryturę)?
  • jak poprawnie wyliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego, gdy pracownik nabędzie w 2021 r. dodatkowy urlop wypoczynkowy z tytułu niepełnosprawności,
  • jak dokumentować prawo do dodatkowych urlopów wypoczynkowych: weterana i pracownika niepełnosprawnego? od którego z nich dokument można skopiować? (stanowiska UODO),

3. Problematyka pracy zdalnej oraz kierunek zmian w tym zakresie:

  • Czy pracodawca może żądać danej o miejscu wykonywania pracy zdalnej? (stanowisko UODO)
  • Czy pracodawca może pozyskiwać dane o miejscu logowania się pracownika do systemu teleinformatycznego pracodawcy, a jeżeli przetwarza takie dane – jakimi działaniami powinien je poprzedzić? (stanowisko UODO),
  • W jakim zbiorze dokumentacji pracowniczej należy przechowywać ewidencje czynności wykonanych w trakcie pracy zdalnej (stanowisko Ministerstwa Pracy)?
  • Czy za nadgodziny w trakcie pracy zdalnej można płacić ryczałt? (stanowisko Ministerstwa Pracy),
  • Czy w czasie przerw w pracy pracujący zdalnie może wychodzić z domu? (wyrok Sądu Najwyższego i opinie ekspertów),
  • Czy na czas pracy zdalnej można „odwołać” wniosek pracownicy o łączenie przerw na karmienie dziecka piersią? (stanowisko Ministerstwa Pracy),
  • Czy jest możliwa kontrola trzeźwości w trakcie pracy zdalnej? (poglądy sędziego sądu pracy),
  • Czy na dokumenty dotyczące pracy zdalnej można założyć elektroniczną pod część, podczas gdy akta osobowe są prowadzone w postaci papierowej? (stanowisko Ministerstwa Pracy),
  • Jak powinno się postępować z dokumentami pracowniczymi, które zostały podpisane kwalifikowanym elektronicznym podpisem i w takiej wersji przekazane pracownikowi pracującemu zdalnie, np. z umową o pracę, wypowiedzeniem zmieniającym, wypowiedzeniem definitywnym? Jak taki dokument poprawnie dołączyć do akt osobowych? (stanowisko Ministerstwa Pracy),
  • jakie są ograniczenie w poleceniu pracy zdalnej (stanowiska MRPiPS oraz UODO co do możliwości świadczenia pracy zdalnej z zagranicy),
  • jakie postanowienia w zakresie pracy zdalnej warto wpisać do Regulaminu pracy zdalnej?
  • jakie dodatkowe dokumenty tworzy się i gromadzi w związku z wykonywaniem pracy zdalnej i w jakim miejscu dokumentacji pracowniczej powinny być one przechowywane?
  • jaki jest wymagany sposób postępowania w przypadku dołączania dokumentów elektronicznych do papierowej dokumentacji pracowniczej i odwrotnie? – zgodnie z przepisami i wykładnią Ministerstwa Cyfryzacji,
  • dostosowanie procedur i polityk bezpieczeństwa ochrony danych osobowych do potrzeb pracy zdalnej,
  • Obowiązek dostosowania wewnętrznych regulacji prawnych do nowych rozwiązań i wykładni z zakresu pracy zdalnej, w tym:
  • ustalenie zasad wyrażania zgody na pracę zdalną w razie kwarantanny i izolacji,
  • zalecane dokumenty, które powinny być tworzone w związku z pracą zdalną (omówienie przykładowych wzorów takich dokumentów, ze szczególnym uwzględnieniem ewidencji czynności wykonywanych w ramach pracy zdalnej),
  • ważne stanowiska UODO i wykładnia dotycząca pracy zdalnej,

4. Obowiązki związane z epidemią Covid-19, w szczególności dotyczące badań profilaktycznych, w tym:

  • nowe uprawnienia krwiodawców w czasie epidemii Covid-19 – ile dni wolnych musi udzielić pracodawca i jakimi dokumentami potwierdzić oddanie krwi?
  • czy okres izolacji wlicza się do okresu choroby Covid-19 np. w celu ustalenia, czy trzeba przeprowadzić badania kontrolne? (stanowisko Ministerstwa Pracy w tej sprawie),
  • jakie pracodawca ma obowiązki dotyczące zapewnienie bhp pracownikom (stanowisko PIP i plan kontroli na 2021 r. oraz stanowisko RPO),
  • czy PIP będzie mógł wyciągnąć negatywne konsekwencje wobec pracodawcy? jakie są uprawnienia PIP w trakcie takiej kontroli? (stanowisko PIP),
  • jakie dowody gromadzić, żeby w razie ewentualne przyszłego sporu wykazać, że pracownicy byli chronieni przed zakażeniem Covid-19?
  • czy można dawać bonusy za zaszczepienie się przeciwko Covid-19?
  • ile jest obecnie czasu na wykonanie wymaganych badań okresowych po zakończeniu epidemii?
  • czy można skierować pracownika na badanie okresowe mimo zawieszenia takich badań? (opinie wykładni), jakie się z tym wiążą ryzyka?
  • czy jeżeli pracownik zrobi teraz badanie okresowe to będzie je musiał powtarzać po zakończeniu epidemii?(stanowisko Ministerstwa Pracy w tej sprawie),
  • w jaki sposób poinformować pracowników, że mają się stawić po skierowanie na badania profilaktyczne? (stanowisko UODO),
  • jakie są obecnie ułatwienia w przyjmowaniu do pracy bez badań wstępnych? jakich kategorii stanowisk pracy nie obejmują ułatwienia?
  • kiedy można przyjąć orzeczenie lekarskie od innego lekarza?
  • czy badanie profilaktyczne to może być e-wizyta? (stanowiska MZ i PIP),
  • czy można w czasie epidemii Covid-19 odbywać szkolenia okresowe? (stanowiska ekspertów BHP),

5. Problematyczne kwestie związane z wypełnianiem i wydawaniem świadectw pracy:

  • na kiedy musi być wydane świadectwo pracy? jakie są skutki opóźnienia?
  • kiedy można wysłać świadectwo pocztą?
  • czy można wysłać świadectwo pracy e-mailem?
  • jak opisać pracownika w świadectwie pracy?
  • co trzeba napisać w świadectwie pracy na temat urlopu wypoczynkowego?
  • jak się wydaje świadectwo pracy w wyniku sprostowania?
  • jak się wydaje kopię świadectwa pracy?
  • jak prawidłowo napisać pouczenie w świadectwie pracy,
  • jak i kiedy wypisać informacje na żądanie pracownika/byłego pracownika?
  • jakie informacje podaje się w okresach nieskładkowych, a jakich nie?
  • czy powinna być sporządzona i w jaki sposób powinna być sformułowana informacja o zasadach przechowywania i odbioru dokumentacji pracowniczej w zależności od tego okresu zatrudnienia danego pracownika?
  • czy przepisy „covidowe” mają wpływ na treść świadectwa pracy?
  •  jakie informacje związane z Covid-19 powinny być wpisywane w świadectwie pracy?

6. Problematyka monitorowania i kontrolowania pracowników:

  • ile dokumentów trzeba tworzyć w praktyce w związku z monitoringiem wizyjnym i jak je przekazywać?
  • czy można monitorować pracownika pracującego zdalnie? Jakie są nowe stanowiska dotyczącego monitorowania pracownika pracującego zdalnie?
  • jak prawidłowo wprowadzić postanowienia dotyczące monitoringu gsp?
  • na jakich zasadach można przeprowadzać kontrole pracowników, w tym kontrolę trzeźwości – zgodnie z najnowszymi stanowiskami UODO oraz orzecznictwem sądów pracy, jakie zdanie ma PIP?
  • czy można kontrolować samopoczucie i temperaturę pracowników?

7. Zasady gromadzenia w dokumentacji pracowniczej dokumentów przez pracodawców, którzy prowadzą lub chcą prowadzić w całości lub w części elektroniczną dokumentację pracowniczą:

  • zasady dołączania do takiej dokumentacji dokumentów, które pierwotnie muszą być tworzone w formie pisemnej,
  • zasady dołączenia do takiej dokumentacji dokumentów, które są dostępne jedynie w wersji papierowej,
  • zasady postępowania z dokumentami papierowymi po włączeniu ich odwzorowań cyfrowych do elektronicznej dokumentacji pracowniczej,
  • zasady dołączenia do elektronicznej dokumentacji pracowniczej dokumentów od początku wytworzonych w postaci elektronicznej.

8. Problematyka umów na zastępstwo w tym – zakaz wpisywania imienia i nazwiska osoby zastępowanej w umowie na zastępstwo zgodnie ze stanowiskiem UODO oraz stanowisko MRPiPS w tej sprawie.

9. Karnie i nagradzanie pracowników – zasady gromadzenia dokumentów w części D akt osobowych oraz dopuszczalność tworzenia rankingów pracowników (stanowisko UODO)

10. Problematyka badania trzeźwości pracowników, w tym:

  • jakie dokumenty mogą być gromadzone w związku z badaniem stanu trzeźwości?
  • jakie osoby mogą mieć dostęp do takich dokumentów (stanowisko UODO)

11. Problematyczne uprawnienia rodzicielskie, w tym:

  • gdzie się przechowuje oświadczenia związane z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich, a gdzie wnioski o wolne z tytułu wychowywania dziecka w wieku do lat 14 i na jakim etapie zatrudnienia należy je pozyskiwać od pracowników?
  • na jakich zasadach udziela się wolnego z tytułu wychowywania dziecka do 14 lat?
  • czy pracownicy na urlopach wychowawczych i na obniżeniu wymiaru etatu są chronieni w trakcie zwolnień z przyczyn niedotyczących pracowników?

12. Nadchodzące zmiany, w tym przede wszystkim:

    • dyrektywa work- life balance – zmiany, jakie może przynieść w przepisach,
    • zalecane przez RPO wprowadzenie polityki antydyskryminacyjnej, jako uzupełnienie polityki antymobbingowej, w tym: podstawa prawna i zasady tworzenia i stosowania polityki antymobbingowej zgodnie z wykładnią PIP,
    • jakich nowych procedur należy spodziewać się w związku z planowanymi przepisami dotyczącymi sygnalistów?
Wypełnij formularz online
Regulamin uczestnictwa w szkoleniach, kliknij tutaj aby przeczytać.
Pobierz formularz pdf
Formularz rejestracji
  • Data szkolenia:
  • Data szkolenia:

    16.07.2021 | szkolenie online |

  • Cena : 400 zł + 23 % VAT od osoby

    W cenie szkolenia: materiały szkoleniowe w formie elektronicznej, certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.

Osoba kontaktowa
Osoby zgłoszone na szkolenie
Dane firmy
  • CWPP
    Al. Jerozolimskie 123a
    02-017 Warszawa
  • +48 22 357 27 79, 601 365 819
  • szkolenia@cwpp.pl
Nasza strona używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w Polityce plików cookies.
AkceptujęNie akceptuję