Kadry, Płace, ZUS, Podatki w pigułce w 2020 – omówienie dokonanych i najnowszych zmian w przepisach – termin 19-20 marca

  • 19-20.03.2020 | szkolenie teoretyczno- praktyczne | Warszawa |

  • Czas szkolenia: 2 dni

  • Centrum Konferencyjne Golden Floor Al. Jerozolimskie 123a (budynek Atlas Tower – dawniej Millennium Plaza)

  • Wykładowcy:  D.Denkiewicz – Doradca Podatkowy, A. Gwarek – Dyrektor Departamentu Prawa Pracy w MRPiPS

  • Cena za dwa dni szkolenia: 1 260 zł od osoby 

    Cena promocyjna: 1 190 zł od osoby w przypadku zgłoszenia do 21 lutego 2020r.

    Nasze usługi są zwolnione z podatku VAT.

    W cenie szkolenia: materiały szkoleniowe, materiały piśmienne, całodzienne przerwy kawowe, lunch, certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.

Danuta Denkiewicz – doradca podatkowy, były pracownik Izby Skarbowej w Warszawie. Autorka licznych artykułów w zakresie prawa podatkowego w Gazecie Prawnej, Poradniku GP, Rzeczpospolitej. Od ponad 20 lat prowadzi szkolenia i kursy zawodowe z zakresu opodatkowania, oskładkowania wynagrodzeń, naliczania listy płac, ubezpieczeń społecznych, podatku dochodowego od osób fizycznych, dochodów międzynarodowych.

 

Anita Gwarek – Prawnik, Legislator. Uczestniczka procesu legislacyjnego, od wielu lat specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy wykorzystując swoją wiedzę prowadząc szkolenia i uczestnicząc w konferencjach poświęconych tej problematyce, zwłaszcza w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, dokumentacji pracowniczej, urlopów pracowniczych (w tym wypoczynkowego), uprawnień rodzicielskich oraz czasu pracy. Wykładowca na Uczelni Łazarskiego – na studiach podyplomowych Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych – kadry i płace.  Dyrektor Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Pasjonatka Prawa Pracy i Nordic Walking.

Program opracowały Danuta Denkiewicz oraz Anita Gwarek. Zakaz wszelkiego kopiowania, powielania programu bez zgody autorów.

PROGRAM SZKOLENIA

DZIEŃ I – Płace – Danuta Denkiewicz

1. Zmiany w ustawie PIT- dot. kosztów pracowniczych, skali podatkowej i w sposobie obliczania zaliczek na podatek dochodowy od 1 października 2019r. i w 2020r.

 a) zmiana wysokości pracowniczych kosztów uzyskania przychodów, w tym zasady stosowania nowej wysokości kosztów przez płatnika

  • w okresie od 1 października 2019 do 31 grudnia 2019r.
  • w nowym roku podatkowym tj. od 1 stycznia 2020r.
  • wykazanie kosztów w PIT-11

 b) nowa wysokość kosztów dla niektórych przychodów z działalności wykonywanej osobiście ( dot. społeczników, członków zarządów, rad nadzorczych, menedżerów)

 c) nowa skala podatkowej w 2019 i w 2020r. oraz nowa wysokość  stawki podatku i kwoty pomniejszającej podatek (zaliczki) stosowane przez płatnika

d) obliczanie przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy po zmianach:

  • zasady stosowania kwoty zmniejszającej zaliczkę (rola PIT-2)
  • obliczanie i pobór zaliczek w okresie od 1.10 – 31.12.2019r., z uwzględnieniem nowej stawki podatkowej, nowej kwoty pomniejszającej  i zgodnie z nowym oświadczeniem pracownika o zastosowanie stawki 17,75%
  • obliczanie zaliczki w w tym za miesiąc, w którym pracownik przekroczył próg podatkowy
  • od przychodów z działalności wykonywanej osobiście ( umowy o dzieło, zlecenia, członków zarządów, RN, menedżerów)

e) obniżona stawka podatku zryczałtowanego z tytułu tzw. drobnych umów zleceń

2. „Ulga dla młodych” zasady jej stosowania w 2019 i w 2020r. , w tym rola płatnika

 a) Ustawowe warunki korzystania ze zwolnienia z podatku w ramach „ulgi dla młodych”

  • jakie przychody zostały objęte ww. zwolnieniem
  • którzy młodzi podatnicy mogą skorzystać z ulgi dla młodych? ,
  • jak liczyć wiek osoby fizycznej uprawnionej   do zwolnienia
  • kwotowy limit zwolnienia roczny w 2020r. i za 5 miesięcy 2019r.
  • jakie przychody nie są uwzględnione w zwolnieniu i ww. limitach
  • ulga dla młodych” a inne zwolnienia podatkowe
  • stosowanie zwolnienia przez płatnika w 2019r. i w 2020 r. w tym rola i znaczenie składanych przez podatników oświadczeń  i wniosków

b) koszy uzyskania przychodów w momencie korzystania z ulgi dla młodych

  • jakie koszty na liście płac i w PIT-11
  • zasady stosowania 50% kup w 2019 i w 2020r. u twórców uprawnionych do ulgi

c) zasady obliczania zaliczek na podatek dochodowy przez płatnika w 2019 i 2020r.

  • po ukończeniu przez podatnika 26r. życia
  • po przekroczeniu limitu zwolnienia

d) składki ZUS od przychodów zwolnionych- jaka jest ich rola?, w tym obniżenie składki zdrowotnej  do wysokości zaliczki w warunkach kiedy przychód jest zwolniony

e) zmiana innych przepisów związanych z ulgą dla młodych, min. dot. preferencyjnego opodatkowanie osób samotnie wychowujących dzieci, korzystających z ulgi dla dzieci,

3. Nowy PIT- 11 – jak prawidłowo go za wypełnić?

a) nowość – numer informacji

b) dwa wiersze (1 i 2) – dla opodatkowanych przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych – jakie przychody i za jaki okres należy wykazać w poszczególnych wierszach ?

c) trzy wiersze (4,5,6) – dla opodatkowanych przychodów z umowy zlecenia, o której mowa w art.13 pkt. 8 ustawy – jakie przychody i za jaki okres należy  wykazać w poszczególnych wierszach ?

d) gdzie w informacji PIT-11 należy wykazać przychody zwolnione przez płatnika w okresie od 1.08.2019r.

e) składki ZUS  –  w poz. od 69 do 74 – zasady kwalifikacji

4. Wybrane zagadnienia z ustawy PIT, w szczególności

a) e-PIT wstępnie wypełniony przez Krajową Administrację Skarbową

b) obowiązki płatnika związane z przekazaniem informacji podatkowych, w tym identyfikator podatnika

c) zasady stosowania 50% kup z tytułu praw autorskich

  • rodzaje działalności twórczej z prawem do 50% kup i warunki korzystania z tych kosztów
  • ustalenie źródła przychodów w związku z odpłatnym przeniesieniem praw autorskich do utworu na podstawie umowy o dzieło/zlecenia
  • wymogi dokumentacyjne w odniesieniu do pracowników –twórców korzystających z 50% kup

5. Składki na Pracownicze Plany Kapitałowe na liście płac

a) zasady finansowania PPK (państwo, pracodawca, uczestnik)

b) składki podstawowe i dodatkowe, w tym finansowane przez pracodawcę i pracownika

c) podstawa naliczania składek na PPK oraz terminy ich rozliczania

d) opodatkowanie po stronie uczestnika składki finansowej przez firm

e) wypłaty z PPK – zwolnione z podatku i opodatkowane zryczałtowanym podatkiem kapitałowym

f) składki na PPK na liście płac – przykład

6. Pozostałe zagadnienia:

  • Nowy miesięczny raport ZUS RPA wprowadzony od 1.01.2019r. kiedy należy go sporządzić i przekazać do ZUS?
  • Co z rocznym limitem 30-krotności dla podstawy wymiaru składek emerytalnych i rentowych?
  • Minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa –w 2020r.
  • PESEL dla cudzoziemców (identyfikator dla celów podatkowych) – zasady pozyskiwania

DZIEŃ II – Prawo Pracy – Anita Gwarek

1. Umowa o pracę:

  • rodzaje umów o pracę,
  • kiedy dochodzi do zawarcia umowy o pracę,
  • kiedy można zawrzeć umowę na okres próbny lub na czas określony (cel, okoliczności, limity),
  • możliwość zmiany rodzaju umowy o pracę,
  • skutki zawarcia konkretnego rodzaju umowy o pracę w zakresie jej rozwiązywania (w tym umowa na zastępstwo).

2. Dane osobowe w stosunkach pracy – co wynika z Kodeksu pracy
a) obowiązkowe dane osobowe pozyskiwane od osoby ubiegającej się o zatrudnienie oraz od pracownika,

  • dane osobowe pozyskiwane za zgodą kandydata lub pracownika,
  • pozyskiwanie danych szczególnie wrażliwych, w tym danych biometrycznych,
  • monitoring w zakładzie pracy,
  • monitoring poczty elektronicznej,
  • nowa forma wypłaty wynagrodzenia za pracę.

3. Pozyskiwanie danych o niekaralności

4. Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej od 1 stycznia 2019 r.

a) wybór pracodawcy co do postaci prowadzenia dokumentacji pracowniczej – postać papierowa lub elektroniczna,

  • okres przechowywania dokumentacji pracowniczej (10 lat czy 50 lat zależny m. in. od daty nawiązania stosunku pracy z danym pracownikiem),
  • przypadki dłuższego niż 10 letni okresu przechowywania dokumentacji,
  • ponowne nawiązanie stosunku pracy – kontynuacja dotychczasowej dokumentacji,
  • obowiązki pracodawcy o charakterze informacyjnym (o okresie przechowywania, o możliwości odbioru dokumentacji),
  • zasady postępowania pracodawcy po upływie okresu przechowywania – niszczenie dokumentacji pracowniczej,
  • zmiana postaci dokumentacji z papierowej na elektroniczną i odwrotnie,
  • obowiązki związane ze zmianą postaci dokumentacji,
  • wydawanie kopii całości lub części dokumentacji,
  • odpowiedzialność wykroczeniowa,

5. Akta osobowe i pozostała dokumentacja – według rozporządzenia

  • akta osobowe w 4 częściach (część A- ubieganie się o zatrudnienie, część B – nawiązanie stosunku pracy i przebieg zatrudnienia, część C – ustanie stosunku pracy, część D – kary porządkowe)
  • sposób przechowywania akt osobowych (oświadczenia i dokumenty, wydzielone części, wykaz, numerowanie, odpisy, kopie itp.),
  • dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (dokumenty dotyczące ewidencjonowania czasu pracy, urlopu wypoczynkowego, kart wypłaconego wynagrodzenia, karta ewidencji odzieży),
  • możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej w różnych postaciach,
  • przekazywanie dokumentacji pracowniczej nowemu pracodawcy,
  • doręczanie informacji lub zawiadomienia o możliwości odbioru dokumentacji pracowniczej oraz sposób odbioru dokumentacji,
  • wydawanie kopii dokumentacji pracowniczej,

6. Świadectwo pracy – po zmianach

  • wydawanie, prostowanie świadectwa pracy,
  • treść świadectwa pracy (bez pieczątki i imion rodziców),
  • żądanie zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy,
  • prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem ustalenia uprawnienia do otrzymania świadectwa pracy,
  • orzeczenie zastępujące świadectwo pracy.
Wypełnij formularz online
Regulamin uczestnictwa w szkoleniach, kliknij tutaj aby przeczytać.
Pobierz formularz pdf
Formularz rejestracji
  • Data szkolenia:
  • Data szkolenia:

    19-20.03.2020 | szkolenie teoretyczno- praktyczne | Warszawa |

  • Cena za dwa dni szkolenia: 1 260 zł od osoby 

    Cena promocyjna: 1 190 zł od osoby w przypadku zgłoszenia do 21 lutego 2020r.

    Nasze usługi są zwolnione z podatku VAT.

    W cenie szkolenia: materiały szkoleniowe, materiały piśmienne, całodzienne przerwy kawowe, lunch, certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.

Osoba kontaktowa
Osoby zgłoszone na szkolenie
Dane firmy
  • CWPP
    Al. Jerozolimskie 123a
    02-017 Warszawa
  • +48 22 357 27 79
  • szkolenia@cwpp.pl
Nasza strona używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w Polityce plików cookies.
AkceptujęNie akceptuję